Header Ads Widget

Responsive Advertisement

Ticker

6/recent/ticker-posts

Het Jaarwiel - Samhain

 


Ik merk dat ik dit jaar meer bezig ben met Samhain als andere jaren. Waarom dit zo is is me nog niet helemaal duidelijk, maar so be it. 

Wel zie ik opeens overal aanwijzingen langs komen dat het nodig is dat ik ermee bezig ben. Maar of dat nu zo is dat ik ermee bezig ben, dus zie ik van alles, of ik zie van alles, dus ben ik ermee bezig. 

Beetje wanneer je een auto hebt gekocht en dat type ineens overal ziet rijden. 

Een post op facebook viel me bijzonder op omdat ik het nog niet op die manier bekeken had. 

Dit was een post van Tara Mythras over de jaarfeesten zoals die vandaag de dag gebruikelijk zijn bij pagans, en zoals ook ik ze vier. 

Wat zij zei was het volgende: (ze zei meer, maar dit is het stukje waar ik het over wilde hebben)

Het jaarwiel vind ik een prachtige houvast, het leidt ons door de natuur van het Noordelijk hafrond en leidt ons -as above so below- door het leven.
Het jaarwiel beschrijft per “punt” per “feest” ongeveer 6 weken. In die 6 weken vier je-als het ware-de natuur. -as within, so without-
Met Samhain (1) het laatste levens- stervensproces tot aan yule
-van yule (2) tot imbolc de tijd van het gestorven zijn,
-van imbolc (3) tot ostarta het kiemen, het nieuwe leven.
Van ostara (4) tot beltane, de bevruchting.
-Van beltane (5) tot litha het Leven, van litha (6) tot lughnasadh de oogst (van het leven.
-Van lughnasadh (7) tot Mabon het verbruik gebruiken van je oogst.
-Van Mabon (8) tot Samhain het binnenkeren en loslaten.

Ik had er nog niet eerder zo bij na gedacht, maar toen ik een beetje beter ging kijken naar het jaarwiel kwam dit opeens wel logisch op mij over.  

Dus we zitten in de tijd van het laatste levensproces. Het loslaten, het overgeven aan het universum, en het accepteren dat het is zoals het is. 

Ik heb altijd al enorm moeite gehad met accepteren, maar dat verhaal is denk ik voor een andere keer. 

Samhain is de tijd van het stervensprocess het loslaten. De tijd waarin de sluier tussen de werelden dun is. Waar je de voorouders om hulp kunt vragen, maar ook de tijd om dat wat jou niet meer dient los te laten. 

Casual loslaat ritueel 

Geef iedereen een briefje waarop ze kunnen schrijven wat ze los willen laten. Laat ze voldoende tijd om erover na te denken. En mediteer erop. Besef dat het opschrijven en formuleren van wat je los wilt laten al de eerste stap is om er ook echt mee te breken. 

Ga dan de cirkel rond en vraag een ieder of men wil vertellen wat ze opgeschreven hebben. Erover praten helpt vaak om het voor jezelf te bevestigen en het echter te maken. Uiteraard staat het ook een ieder vrij om er niet over te praten, vergeet alleen niet dat je kracht kunt halen uit de liefde van anderen. 

Sta het anderen toe om je te helpen, dan wordt je er zelf sterker door. 

Als iedereen aan de beurt is geweest dan sta je op en verbrandt je de papiertjes waar je je loslaat dingen op hebt geschreven. Je kunt dit doen bij een kaarsje of bij een vuurtje, maar net wat je beschikbaar hebt. Zorg wel dat je veiligheid boven alles stelt natuurlijk. 

Bij het verbanden zeg je: "Ik laat het los"

Dit super simpele ritueel kan jou al net dat kleine zetje geven wat je nodig hebt om te beginnen met verwerken. 

Dit jaar heb ik zelf Samhain in zeer besloten kring gevierd. Namelijk met mijn man en 2 vrienden. We hebben gegeten en gedronken, gevierd dat we nog van elkaar mogen genieten en ook wij hebben dit loslaat ritueel gedaan. 

Mijn tijd van loslaten gaat beginnen, en voor jou? Wat ga jij loslaten?

Een reactie posten

0 Reacties